به گزارش مشرق، مجید تفرشی، پژوهشگر در توئیتر منتشر کرد:

پس از سالها پی‌گیری اداری و حقوقی، بر اساس قانون دسترسی به اطلاعات/ Freedom of Information Act، وزارت امور خارجه بریتانیا، از طریق آرشیو ملی آن کشور، با آزادسازی هفت پرونده از مجموعه پرونده‌های مرتبط با استفاده ارتش بعثی عراق از جنگ‌افزارهای شیمیایی و بیولوژیک علیه ایران در جنگ هست ساله موافقت کرد.

من امروز مجال مطالعه و عکس‌برداری از این اسناد را پیدا کردم. پاسخ به این پرسش‌ها به فهم دقیق و عمیق مواضع کشورهای غربی و حمایت پنهان یا آشکار آنان در استفاده عراق از این جنگ‌افزارها کمک می‌کند:

۱. چرا این قبیل پرونده‌ها باید برخلاف مقررات مرسوم، در موعد مقرر از طبقه‌بندی خارج نشده و سال‌ها غیرقابل دسترسی بمانند؟ چه اشخاص و نهادهایی از آزادسازی و انتشار این قبیل اسناد در اروپا و آمریکا واهمه داشته و مانع انتشار آن‌ها شده و می‌شند؟ چرا برخلاف تصریح نظر قانون‌گذار در بریتانیا در آزادسازی این اسناد، همچنان اوراقی از این پرونده‌ها و یا بخش‌هایی از این پرونده‌های با تاخیر آزاد شده، به صورت مخدوش و با سانسور برخی عبارات و مطالب حساس ارایه شده‌اند؟

هنوز راه طولانی و دشواری برای انتشار همه اسناد و شناخت همه جنبه‌ها و لایه‌های نحوه تعامل/ مماشات/ سکوت شرم‌آور و غیرقابل توجیه اشخاص، دولت‌ها و نهادهای عمومی و خصوصی غربی با حکومت بعثی صدام حسین در به کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی و کشتار جمعی علیه ایران باقی مانده است.

انتشار اسنادی از همکاری اروپا با صدام در جنگ تحمیلی

انتشار اسنادی از همکاری اروپا با صدام در جنگ تحمیلی

انتشار اسنادی از همکاری اروپا با صدام در جنگ تحمیلی

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس